Deze categorie is onderverdeeld naar leeftijd:
*10- en 11-jarigen spelen in de D-jeugd
*12- en 13-jarigen spelen in de C-jeugd.
*14- en 15-jarigen spelen in de B-jeugd
*16- en 17-jarigen spelen in de A-jeugd.

Er wordt in competitieverband gespeeld, 11 tegen 11. Het zogenaamde elftalhockey. We streven naar jeugdelftallen die bestaan uit 14 speelsters/spelers (3 wisselspelers)

Binnen de Junioren zijn er prestatieteams en breedteteams (ofwel recreatieteams).
Bij de meisjeslijnen zijn de eerste 2 teams prestatieteams (selectieteams).
Bij de jongenslijnen is alleen het eerste team een selectieteam.
Dit komt door het verschil in aantallen. Hoe meer teams in een bepaalde lijn, des te beter je kunt selecteren en de mogelijkheid om meerdere selectieteams te maken.

Binnen HV Westland werken we met een technisch coordinator en lijncoordinatoren. Lijncoordinatoren hebben een aantal teams onder hun hoede. Bijvoorbeeld JD1, JD2 en JD3. De lijncoordinator houdt contact met de trainers en coaches van zijn lijn en ondersteunt hen waar nodig. De tecnisch coordinator stuurt de lijncoordinatoren aan.

De Juniorenteams vallen onder de Technische Commissie Junioren. Deze commissie bepaalt het technisch beleid en heeft nauw contact met de technisch coordinator.

Van de 2e jaars C leeftijd (de 13 jarigen) worden de spelers/speelsters opgeleid tot spelleider. Dit zijn zij verplicht. Zij fluiten dan regelmatig de Jongste Jeugd kinderen op zaterdagochtend. Dit fluiten bij de Jongste jeugd zien wij als een goede opstap naar het fluiten bij het elftalhockey want vanaf de 2e jaars B leeftijd moeten de jeugdleden via e-learning de scheidsrechterskaart halen. Na het behalen van het scheidsrechtersdiploma wordt deze jeugd opgesteld om te fluiten bij de Junioren. Op deze manier dragen de jeugdleden al hun steentje bij aan het verenigingsleven.

Van Junioren verwachten wij ook dat zij op een gegeven moment ook training gaan geven. De jongste Junioren (D en C leeftijd) kunnen als trainer assisteren bij een Jongste Jeugdteam. De Jongste Jeugdteams worden merendeels getraind door ouders. Het Juniorlid assisteert de ouder. Hij/zij helpt daarmee de ouder en leert ondertussen van de ouder hoe een training georganiseerd wordt.

Van de A- en B jeugd wordt verwacht dat zij zelfstandig training kunnen geven aan de Jongste Jeugd, C- of D jeugd. Hen wordt een basisopleiding training geven aangeboden door de technisch coodinator.