Zaalhockey
De Juniorenteams spelen in de winterperiode zaalhockey.

Behalve dat zaalhockey leuk en leerzaam is, betekent het ook het volgende:

- Zaalcontributie: € 270,- per team

- Kosten van zaalhuur voor enkele trainingen; gemiddeld € 60,- per uur

- Kosten voor een zaalstick

- Kosten voor zaalschoenen (ook te gebruiken tijdens de gymles)

Wanneer?
De zaalcompetitie 2021 loopt van begin december tot en met 3e weekend februari.
Er zijn gemiddeld 6 speelweekenden, dus er wordt niet elk weekend gespeeld.
Er wordt op zaterdag of op zondag gespeeld.
Tijdens een speeldag speelt het team 2 wedstrijden van 35 minuten. Deze wedstrijden worden meteen na elkaar gespeeld. Indien het team zaalleiding heeft, dan zit er één wedstrijd tussen.
De wedstrijden worden gespeeld in verschillende sporthallen, zowel in Westland als in andere plaatsen in Zuid Holland.

Trainen
Voorafgaand aan de zaalcompetitie kan er getraind worden in een gymzaal of sporthal. Het team zorgt zelf voor trainers; dit kunnen de trainers zijn die ook de veldtrainingen verzorgen.

De zaalcoördinator geeft aan in welke zaal getraind kan worden.Dit communiceert zij met de coach. Dag en tijd wordt vastgelegd. Het team kan er voor kiezen om bijvoorbeeld 3x voorafgaand aan het zaalseizoen te trainen, zodat men went aan de vloer en het spelen met de zaalstick. Indien de kosten voor de zaal niet erg hoog zijn, kan het team overwegen om ook tijdens de competitieperiode te blijven trainen in de zaal. De coach geeft dat aan bij de zaalcoördinator. Deze plant de trainingen in. Naast 1x in de week trainen in de zaal wordt er geprobeerd om ook 1x in de week buiten door te trainen. Dit is afhankelijk van de beschikbaarheid van trainers.

Scheidsrechters
Het team zorgt zelf voor een scheidsrechter voor de zaalwedstrijden. De vereniging stelt geen scheidsrechters op. De vereniging heeft wel een overzicht van scheidsrechters die benaderd kunnen worden. Beter is het om ervoor te zorgen dat er in het team ouders zijn die een scheidsrechters kaart hebben. Om scheidsrechter te mogen zijn, heb je een Clubscheidsrechterskaart (CS) nodig. In het najaar zal de vereniging aan de ouders wederom de mogelijkheid bieden om een Clubscheidsrechterscursus te volgen. Als ouders een scheidsrechters kaart gehaald hebben om in de zaal te kunnen fluiten, zullen zij ook opgeroepen kunnen worden om een enkele keer een wedstrijd op het veld te fluiten.

Zaalleiding
Van de 6 speeldagen zijn er doorgaans 2 waarop het team zaalleiding heeft. Zaalleiding houdt in dat er 2 ouders of 2 personen boven de 18 jaar achter de wedstrijdtafel zitten in de hal. Zij houden de tijd bij zodat de wedstrijden precies volgens programma starten en eindigen. Tevens houden zij de stand bij. Er is meestal een elektronisch scorebord met klok aanwezig. De zaalleiding zorgt er ook voor dat de aanwezige teams zich netjes gedragen en dat er geen schade wordt aangericht in de hal of in de kleedkamers. Indien er schade is zal de beheerder van de hal dat verhalen op het team dat zaalleiding had.

De coaches zorgen ervoor dat er in geval van zaalleiding 2 personen zijn die deze taak op zich nemen. De coaches moeten immers zelf het team begeleiden.
Zaalleiding heb je gedurende een blok van 3 wedstrijden (2 uur). Indien het team als eerste 's morgens start in de zaal dan zal het team ook moeten zorg dragen voor het klaarleggen van de balken en klaar zetten van de doelen (in samenwerking met de beheerder). Indien men als laatste op een dag zaalleiding heeft, wordt men verzocht om de balken/doelen weer op te ruimen.

Bescherming
Behalve een gebitsbeschermer en scheenbeschermers is het verstandig om een handbeschermer te dragen. Omdat er veel laag bij de grond wordt gespeeld en de linkerhand veelvuldig met de stick aan de grond is, biedt een speciale zaal hockeyhandschoen bescherming tegen ballen die op de hand kunnen geraken.

Medio oktober zullen de teams geïnformeerd worden over de zaaltrainingen en de start van het zaalhockey.