Zaalhockey

Zaalhockey bij de Jongste Jeugd

De kinderen gaan vanaf leeftijdscategorie O9 in de winterperiode zaalhockey spelen. Dit is voor alle O9 en O10 teams verplicht. Er zijn namelijk niet voldoende teams in deze leeftijdscategorieën meer die Midwintercompetitie op het veld spelen waardoor er geen poules meer gemaakt kunnen worden.

Behalve dat zaalhockey leuk en leerzaam is, betekent het ook het volgende:

• Zaalcontributie KNHB per team (let op, voor seizoen 2021-2022 was dit € 270, de KNHB gaat dit bedrag voor seizoen 2022-2023 pas later vaststellen in verband met de gestegen energiekosten); dit bedrag wordt gedeeld door het aantal spelers dat in het team zit.

• Kosten van zaalhuur voor trainingen

• Kosten voor een zaalstick

• Kosten voor zaalschoenen (ook te gebruiken tijdens de gymles)

• Een zaalhandschoen wordt voor de veiligheid sterk geadviseerd.

Wanneer?

De zaalcompetitie loopt van half december tot en half februari.

Er zijn gemiddeld 6 wedstrijddagen (zaterdag of zondag), dus er wordt niet elk weekend gespeeld. Tijdens een wedstrijddag speelt het team 2 wedstrijden van 35 minuten (O9 teams spelen 2 wedstrijden van 2x15 min met 5 minuten rust). Deze wedstrijden worden meteen na elkaar gespeeld. Indien het team zaalleiding heeft (thuisspelende team), dan zit er één wedstrijd tussen.

De exacte speeldata zaalhockey Jongste Jeugd zijn nog niet bekend, zodra deze data bekend zijn zullen deze gepubliceerd worden.

De wedstrijden worden gespeeld in verschillende sporthallen, zowel in Westland als in andere plaatsen in Zuid Holland.

Trainen

Voorafgaand aan/tijdens de zaalcompetitie wordt er getraind in een gymzaal of sporthal. Het team zorgt zelf voor trainers; dit kunnen de trainers zijn die ook de veldtrainingen verzorgen. Trainingsoefeningen zijn beschikbaar.

Tijdens de zaalcompetitie wordt er in de zaal getraind. De zaalcoördinator stelt in overleg met de TC vast in welke zaal de Jongste Jeugd kan trainen. Dit communiceert de zaalcoördinator met de coaches. Dag en tijd wordt vastgelegd. Naast 1x in de week trainen in de zaal wordt er ook 1x in de week nog buiten door getraind.

Spelleiding

Het team zorgt zelf voor twee spelleiders voor de zaalwedstrijden waar het team zaalleiding heeft (zie hierna). Om spelleider te zijn, heb je geen scheidsrechterskaart nodig. Voorafgaand aan de zaalcompetitie wordt een informatieavond georganiseerd waarin de spelregels voor zaalhockey worden uitgelegd.

Zaalleiding

Van de 6 speeldagen zijn er doorgaans 2 waarop het team zaalleiding heeft. Zaalleiding houdt in dat er 2 ouders achter de wedstrijdtafel zitten in de sporthal. Zij houden de tijd bij zodat de wedstrijden precies volgens programma starten en eindigen. Tevens houden zij de stand bij. Er is meestal een elektronisch scorebord met klok aanwezig. De zaalleiding zorgt er ook voor dat de aanwezige teams zich netjes gedragen en dat er geen schade wordt aangericht in de hal of in de kleedkamers. Indien er schade is zal de beheerder van de hal dat verhalen op het team dat zaalleiding had.

De coaches zorgen ervoor dat er in geval van zaalleiding 2 ouders zijn die deze taak op zich nemen. De coaches moeten immers zelf het team begeleiden.
Zaalleiding heb je gedurende een blok van 3 wedstrijden. Indien het team als eerste 's morgens start in de zaal dan zal het team ook moeten zorg dragen voor het klaarleggen van de balken en klaar zetten van de doelen (in samenwerking met de beheerder). Indien men als laatste op een dag zaalleiding heeft, wordt men verzocht om de balken/doelen weer op te ruimen.