Zaalhockey

Bij de Senioren is het mogelijk om te kiezen tussen zaalcompetitie, midwintercompetitie op het veld of geen competitie (de zogenaamde winterstop).

Opgave teams

Medio juni is er een eerste opgave (een schatting)richting de KNHB noodzakelijk van het aantal teams dat zaalhockey gaat spelen. In september moet de vereniging de definitieve opgave laten weten en moeten dus alle teams bij de zaalcoördinator hebben aan gegeven of zij wel of niet zaalhockey willen spelen.

Kosten 2021

- Zaalcontributie € 270,- per team

- Kosten van zaalhuur voor trainingen, indien men daar gebruik van wil maken; gemiddeld € 60,- per uur

- Kosten voor een zaalstick

- Kosten voor zaalschoenen

Wanneer?

De zaalcompetitie 2021 loopt van begin december tot en met 3e weekend februari.
Er zijn gemiddeld 6 speelweekenden, dus er wordt niet elk weekend gespeeld.
Tijdens een speeldag speelt het team 2 wedstrijden van 35 minuten. Deze wedstrijden worden meteen na elkaar gespeeld. Indien het team zaalleiding heeft, dan zit er één wedstrijd tussen.

De wedstrijden worden gespeeld in verschillende sporthallen, zowel in Westland als in andere plaatsen in Zuid Holland.

Trainen

Voorafgaand aan de zaalcompetitie kan er getraind worden in een gymzaal of sporthal. De teams zorgen zelf voor een trainer. De vereniging komt met een aanbod van mogelijke zalen. De coach/trainer geeft aan van welke zaal hij gebruik wil maken, op welke dag en tijd beschikbaar is. Het team kan er voor kiezen om bijvoorbeeld 3x voorafgaand aan het zaalseizoen te trainen, zodat men went aan de vloer en het spelen met de balken.
Indien de kosten voor de zaal niet erg hoog zijn, kan het team overwegen om ook tijdens de competitieperiode te blijven trainen in de zaal. De aanvoerder/contactpersoon van het team geeft dat aan bij de zaalcoördinator. Deze plant de trainingen in.

Scheidsrechters

Het team zorgt zelf voor een scheidsrechter voor de zaalwedstrijden. De vereniging stelt geen scheidsrechters op. De scheidsrechters zijn meestal eigen spelers van het team die op toerbeurt een wedstrijd fluiten.

Zaalleiding

Van de 6 speeldagen zijn er doorgaans 2 waarop het team zaalleiding heeft. Zaalleiding houdt in dat er 2 personen (eventueel spelers) boven de 18 jaar achter de wedstrijdtafel zitten in de hal. Zij houden de tijd bij zodat de wedstrijden precies volgens programma starten en eindigen. Tevens houden zij de stand bij. Er is meestal een elektronisch scorebord met klok aanwezig. De zaalleiding zorgt er ook voor dat de aanwezige teams zich netjes gedragen en dat er geen schade wordt aangericht in de hal of in de kleedkamers. Indien er schade is zal de beheerder van de hal dat verhalen op het team dat zaalleiding had.
De aanvoerders/contactpersonen zorgen ervoor dat er in geval van zaalleiding 2 personen zijn die deze taak op zich nemen.
Zaalleiding heb je gedurende een blok van 3 wedstrijden (2 uur). Indien het team als eerste 's morgens start in de zaal dan zal het team ook moeten zorg dragen voor het klaarleggen van de balken en klaar zetten van de doelen (in samenwerking met de beheerder). Indien men als laatste op een dag zaalleiding heeft, wordt men verzocht om de balken/doelen weer op te ruimen.

Bescherming
Behalve een gebitsbeschermer en scheenbeschermers is het verstandig om een handbeschermer te dragen. Omdat er veel laag bij de grond wordt gespeeld en de linkerhand veelvuldig met de stick aan de grond is, biedt een speciale zaal hockeyhandschoen bescherming tegen ballen die op de hand kunnen geraken.

Medio oktober zullen de teams geinformeerd worden over de zaaltrainingen en de start van het zaalhockey.