alcohol en drugs

Inleiding

Alcohol en hockey worden vaak in een adem genoemd. De derde helft, meerdaagse toernooien en trips zijn bij hockey vaak berucht om het alcoholgebruik. Het mag bekend zijn dat alcohol en sporten niet goed samengaan.

Feiten

Alcoholgebruik voor de wedstrijd vermindert het prestatievermogen aanzienlijk. Al na het drinken van 2 glazen alcohol neemt het sprintvermogen met 10% af en de sprongkracht met 6%. Je reageert langzamer en hebt minder controle over jezelf. Tijdens het hockeyen worden in de spieren afvalstoffen gevormd die door de lever uit het lichaam moeten worden verwijderd. Als de lever echter ook alcohol moet afbreken, zal de afvoer van afvalstoffen verminderen. Dit leidt tot snellere spiervermoeidheid en meer spierpijn.

Door de alcohol verwijden bloedvaten zich waardoor warmte gemakkelijk wordt afgevoerd. Hierdoor koelt het lichaam sneller af en raken spieren sneller uitgeput. Het uitslapen van de roes in de open lucht is bij koud weer levensgevaarlijk!

Afbraak van alcohol is slechts een kwestie van tijd (1,5 uur per glas alcohol). Alle ontnuchteringmiddelen of -methoden berusten op fabeltjes.

Tenslotte vergroot alcohol de kans op blessures aanzienlijk! Wees wijs en drink niet voor een wedstrijd!

NIX 18

Geen alcohol voor onze leden onder de 18! HV Westland hanteert het NIX18 beleid. Op feesten en evenementen zien wij hierop toe door ID controle aan de deur, bandjes en beveiliging die de controle uitvoert.

Ook heeft HV Westland het convenant 'Geen 18, Geen Alcohol' van de Gemeente Westland en Vitis Welzijn ondertekend.

22-5-2024 Commissie Tophockey