Hockey voor iedereen!
25-9-2017  |

De KNHB heeft onlangs de nieuwe Sportiviteit & Respect campagne 'Hockey voor iedereen' gelanceerd.

Jezélf kunnen zijn, het beste uit jezelf halen en vooral plezier hebben in hockey. Dat is wat iedereen wil, ongeacht religie, achtergrond, huidskleur of seksuele voorkeur.

Steeds meer hockeyverenigingen houden zich bezig met Sportiviteit & Respect. Hockeyverenigingen zijn een voorbeeld voor vele andere sportverenigingen. Binnen de hockeywereld is er een stevige basis voor veiligheid en sportiviteit. Ondanks dat de cijfers van het afgelopen seizoen er goed uitzien verdient het thema Sportiviteit & Respect doorlopend de aandacht.

De volgende stap die de KNHB nu samen met verenigingen wil zetten is dat iedereen zichzelf kan en mag zijn binnen de vereniging. De KNHB benoemde in 2014 als speerpunt dat iedereen een leven lang moet kunnen genieten van sport. Dit kan alleen als iemand zichzelf kan zijn en met plezier op het veld en daaromheen kan staan. Dat is helaas alleen niet altijd het geval en daarom komt de KNHB met de nieuwe Sportiviteit & Respect campagne ‘Hockey voor iedereen’.

HV Westland hecht veel waarde aan dit motto ‘Hockey voor iedereen’ en hoopt (en vindt) dat iedereen kan en moet bijdragen aan de sfeer op HVW en de manier waarop we hier met elkaar omgaan.

Binnen HV Westland zijn ook 2 Vertrouwens Contact Personen (VCP's) beschikbaar. Hét centrale aanspreekpunt om er met elkaar voor te zorgen dat de manier waarop we met elkaar binnen de club omgaan leuk en veilig is en blijft.

Wanneer kun je terecht bij de vertrouwenscontactpersoon?
Je kunt bij de VCP terecht als je vragen, opmerkingen of klachten hebt over de manier van omgang met elkaar binnen HVW. De vragen die je hebt kunnen bijvoorbeeld gaan over:

• pesten en gepest worden;
  • het gevoel hebben dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort;
  • grensoverschrijdend gedrag: de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid, trainer of coach ervaar je als onprettig;
  • een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft;
  • je maakt je zorgen over de wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de vereniging/het team;
  • je vraagt je af of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is;
  • iemand heeft je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag;
  • het feit of je vraag bij de vertrouwenspersoon van HVW op de juiste plaats is.

De contactgegevens van de VCP's zijn te vinden op https://www.hvwestland.nl/site/default.asp?option=850

Bestuur HV Westland

Bijlage: KAART - Wat kun je doen als speler speelster(1).pdf