Jongens D2- Hockey Club Rotterdam JD4 : 3 - 2

Prachtig resultaat van JD2 tegen het sterke Rotterdam JD4

Op het werkelijk prachtige hockeycomplex van Hc Rotterdam speelde de JD2-ploeg op de vroege, maar uiterst zonnige zaterdagochtend zo geweldig goed, dat de trainer/coach aan de aanvoerder van de D2, Stijn, liet vragen of er “wellicht jongens van de D1 meespeelden”. Nu mag iedereen die vraag stellen, maar het zegt iets over het wantrouwen, dat speelde. En het zegt nog meer over de kwaliteit, die de D2 (immers voor de wedstrijd onderaan de ranglijst, terwijl R’dam JD4 de tweede plaats innam!

Kortom: onze jongens leken vooraf redelijk kansloos, maar speelden vooral de eerst helft absoluut indrukwekkend! Overigens begonnen beide ploegen met veel overtuiging aan de wedstrijd, waarbij prima combinaties tot even zoveel mooie kansen leidden. Een prima voorzet van Wout leverde een mooie actie van Jonas op, die zijn schot helaas net naast zag gaan. Gelukkig miste R’dam in dezelfde minuut ook een strafcorner en kreeg JD2 daarna een steeds groter overwicht. Jonas bleef steeds handig om zijn tegenstander draaien en het was Wout, die in de 15e minuut prima scoorde met een “backhand uit het boekje” (0-1). Een prachtig doelpunt om te zien.

In de 17e minuut miste de thuisploeg weer een strafcorner, maar Danilo liet 3 minuten later zien, dat een dergelijke kans ook beter kan worden afgerond, want uit een zelfde situatie scoorde hij – in de rebound – loeihard en onhoudbaar 0-2 voor zijn ploeg. Er werd geglunderd langs de lijn, logisch als niemand een dergelijke ontwikkeling verwacht, laat staan er op durft te hopen. Maar er sloop in die eerste helft geen enkele twijfel in de ploeg, er werden helaas twee strafcorners gemist, Clive zag een prima schot gestopt door de keeper van de thuisploeg, Jonas bleef maar doorgaan met zijn behendige passeerbewegingen en ook Julian zag zijn mooie kans gestopt door de keeper. Kortom de eerste helft werd gekenmerkt door: prima combinatiespel, uitstekend opstellen, mooie kansen en een prima techniek. Het had bij rust ook makkelijk 0-3 of 0-4 kunnen staan, het was begrijpelijk, dat de Rotterdammers behoorlijk onder de indruk waren.

De tweede helft was dus volledig anders, omdat de JD2 het typische spel van de eerste helft (aanvallen over de vleugels) los gelaten bleek te hebben en hardnekkig door het midden ging spelen. Waardoor veel balverlies optrad en de thuisploeg zich langzaam kon herstellen en ook weer aan aanvallen toe kon komen. De 1-2 na een kwartier (!) was ook, eerlijk gezegd, niet eens onverdiend en het werd onverwacht (en misschien onnodig) spannend. Afgewisseld door een mooie actie van Wout (helaas geen doelpunt) gaf de verdediging teveel ruimte aan de Rotterdammers en dus werd het aantal kansen van JD2 gewoon minder. Gelukkig scoorde Wout uit een nieuwe aanvalsactie 1-3 en op dat moment leek de strijd beslist. Maar een minuut later stond het alweer 2-3 en toen werd het dus alsnog “billen knijpen”. Een spanning, die je kunt vergelijken met het scoreverloop bij ADO – Go Ahead (van 4-0 naar 4-3) en bij PEC – Feyenoord (van 2-0 naar 2-2). Ook een spanning, die voor de toeschouwers niet echt gezond was. We moesten zelfs nog een strafcorner een paar minuten voor tijd aanzien en getuige zijn van een treffer, die net niet achter de lijn terecht kwam en dus terecht werd afgekeurd door de scheidsrechter. Overigens op “dringend advies” van een Rotterdam-speler zelf!

Samengevat: een onverwachte, maar zeer verdiende overwinning, omdat in het bijzonder de vechtlust en de creativiteit van de eerste helft de doorslag gaven en de D2 ook bij 1-2 door bleef gaan en de stand weer op 1-3 bracht. Maak het de volgende keer niet meer zo spannend mannen!

Ton van Rijswijk