Jongens D1- HC Ypenburg JD1 : 0 - 1

JD1: Uithuilen en opnieuw beginnen

Nee, het was geen “fijn” weer om de eerste competitiewedstrijd van de JD1 bij te wonen op het overigens fraaie complex van Ypenburg. Maar dat gold nog veel meer voor de spelers dan voor de toeschouwers. Maar het spel van de D1, laten we zeggen in de eerste 10 minuten, maakte veel goed. Want met de 11-1 van een week eerder nog in de koppies ging de ploeg “erop en er overheen” en zeiden we als toeschouwers – bescheiden als we zijn – al gauw: “het is gewoon wachten op het eerste doelpunt…….”. Maar de snelle voorsprong kwam niet. Wel waren er twee strafcorners voor Ypenburg in het eerste kwartier, maar die werden (gelukkig) niet benut. Toen mooie kansen en met name echte doelpunten uit bleven, zakten tempo en overtuiging weg bij onze JD1. Het aantal plaatsfouten nam toe en de mannen begonnen zich al in de eerste helft teveel bezig te houden met de scheidsrechters, die het overigens goed deden.

Opvallend punt in de eerste helft: het  optreden van keeper Jim, die liet zien voor niemand bang te zijn en vlak voor rust al voor een bijzonder fraaie redding tekende.

Oké, er komt nog een tweede helft en dan zou de JD1 zich toch wel herpakken? Dachten wij, hoopten wij. Meteen na de start was er nog wel die strafcorner, die hoop gaf, maar die onbenut bleef en kort daarna zag Tijn een op zich mooie kans maar net naast gaan. Maar die twee mogelijkheden waren niet het startsignaal voor een glorieus herstel. Opnieuw zakte de ploeg terug, zeker nadat Ypenburg in de 15e minuut onverwacht 1-0 scoorde! Er werden gewoon teveel plaatsfouten gemaakt, er werd teveel “niet gekeken bij het doorplaatsen” en toevallig was Ypenburg daar wel erg scherp op.

“Teveel door de as gespeeld”, noteerde ik nog als deskundige opmerking vlak naast mij. En inderdaad, over de vleugels werd er nauwelijks aangevallen en steeds was het dekken door Ypenburg heel goed geregeld. En naarmate succes en nieuwe kansen uitbleven begonnen de “mannen” van de JD1 zich teveel bezig te houden met zich ergeren over de scheidsrechter. Dat was verloren energie en daar win je ook geen wedstrijd mee.

Behalve een niet benutte strafcorner door Ypenburg en een paar fraaie reddingsacties van keeper Jim, viel er in die tweede helft niet veel te noteren, dat tot uw verbeelding zou kunnen spreken. Een wedstrijd, die onverwacht eindigde in een 1-0 nederlaag, die niet echt nodig was geweest. Een wedstrijd, die voldoende stof geeft om na te bespreken en het vertrouwen weer snel terug te vinden. Want hockeyen kunnen ze wel die knullen van de JD1. Het moet er alleen nog effe uitkomen….

Ton van Rijswijk