Afgelaste Wedstrijden

14:00 Thuis JO16-2 HC Voorne JO16-1
Jongens D2- Hockey Club Rotterdam JD6 : 4 - 0

Jongens D2 zet Rotterdam in de tweede helft te kijk

Zaterdag zag ik op de Hoge Bomen twee totaal verschillende speelhelften bij de Jongens D2 tegen Rotterdam D6. Voor de gemiddelde toeschouwer (dus ook voor mij) was het beide helften even koud. Gelukkig geen regen, maar wel forse wind en gewoon onaangenaam koud. De warmte moest dus eigenlijk van het spel komen en dat gebeurde de eerste helft niet.

Oh ja, kansen kreeg de ploeg in overvloed, maar ze ook benutten bleek wel heel erg moeilijk. Het begon al meteen na een paar minuten toen Wout op het middenveld onderschepte, goed voorzette, maar zijn voorbereidend werk niet afgerond zag met een doelpunt. Ook  door prima werk van de keeper van de tegenpartij, want juist hij bleek deze kille zaterdagmiddag in een bloedvorm. Een door Danilo ingeschoten strafcorner vloog rakelings over het doel en in de 15e minuut zag Wout dit keer een eigen inzet door de keeper gekeerd. Ook een van schoonheid schitterende actie van Jonas had geen succes en om de ellende compleet te maken moest ook Clive een strafcorner onbenut laten.

Oh ja, de D2 verviel in die eerste helft soms weer in de oude fout door te lang te wachten met afspelen en teveel voor de eigen kansen te gaan. Wij als toeschouwers zagen weer “huiswerk” voor de technische staf, want dit zouden de jongemannen, die aan alle kanten de tegenstander van het veld speelden, toch moeten afleren?

Maar gelukkig kwam er een totaal andere tweede helft, waarin de D2-spelers zich van een heel andere kant lieten zien. Nog steeds zo goed onderscheppen als in de eerste helft, want dat deden ze absoluut goed. En weer goed samenspelen over het hele veld. Maar nu bleven ze dat doen tot en met de aanval en daardoor ging het in die tweede helft ook een stuk beter. Gecombineerd met de geweldige inzet van allemaal stond er in die tweede helft een totaal ander team. Dat “er ook helemaal overheen ging”, de ploeg uit Rotterdam zag je er moedeloos en moe van worden. Al meteen aan het begin van die tweede helft maakte Julian V. een “frommelgoal” (zo een waar van je pas na drie minuten ziet, dat-ie er echt in is gegaan) kans na een hele mooie aanval, waarvan combinatiespel de boventoon voerde (1-0). Zo, die was binnen, maar omdat we de D2 ook eens hadden zien verliezen van de Kieviten, die aan drie kansen genoeg hadden om te winnen, terwijl de D2 uit zestien kansen maar twee keer scoorde (ja ja, ik wrijf het er nog maar eens een keer in), waren we niet helemaal gerust op het verdere verloop. Maar de kansen van Rotterdam waren er niet of nauwelijks en toen Wout in de 15e minuut een werkelijk schitterend doelpunt maakte (2-0), was de opluchting groot en merkbaar. En hoorbaar!

Het kon toch haast niet meer stuk gaan nu! Dat voelden de mannen van de D2 ook en ze gingen er nog eens fors tegen aan. De ploeg uit Rotterdam had geen schijn van kans: elke aanval werd onderschept door de zeer sterke achterhoede van de thuisploeg, waardoor Daan in de 20e minuut heel attent klaar stond om de stand naar 3-0 te “tillen”.

We kregen het er langs de kant zo waar “warm” van, maar dat kan ook door de Hemaworst gekomen zijn, die in het clubhuis geserveerd werd. Daar hebben ze bij de Naaldwijkse club dus een fijn gevoel voor: wat de gemiddelde supporter lekker zou kunnen vinden! Er kwamen nog kansen genoeg: Danilo schoot een strafcorner echt loeihard maar net naast, Wout raakte met een inzet kort daarna net de paal en een nieuwe strafcorner van Danilo werd maar net “geblokt” op de lijn van het doel. Het mocht allemaal de steeds groter groeiende pret bij de supporters en de ploegleiding niet drukken: de D2 overtuigde deze middag op alle fronten, die eerste helft zijn we allang weer vergeten, al is het natuurkijk best vervelend, dat de een of andere schrijvende toeschouwer weer zo nodig iets in zijn stukje moet vermelden van “te weinig samenspel”. Vergeet het maar even mannen en geniet vooral na van die indrukwekkende tweede helft. Waarin de ploeg liet zien wat echt mogelijk is! Zoals de prachtige treffer van Wout, waarmee hij de eindstand voor de D2 naar een duidelijke 4-0 tilde.

Koud? Het was helemaal niet koud langs de lijn bij veld 2 deze zaterdagmiddag! Het was hartverwarmend!

Ton van Rijswijk. [email protected]

24-5-2024 Clinic Herman Broerenschool