blessurepreventie 

Inleiding

Hockey wordt soms bestempeld als een zeer gevaarlijke sport. Onderzoek laat zien dat jaarlijks 2,5 miljoen Nederlanders een sportblessure oplopen. Hockey neemt met 160.000 blessures de zesde plaats in. Maar als iedereen zich aan de regels houdt en de nodige bescherming aan en in heeft, hoeft dat niet het geval te zijn. Voorkomen is immers beter dan genezen.

 

Persoonlijke bescherming

Voorkomen van blessures begint bij het dragen van de juiste beschermers. Het dragen van scheenbeschermers en gebitsbeschermers zijn verplicht tijdens trainingen en wedstrijden. Het dragen van een gezichtsbeschermend masker door de verdediging bij een strafcorner wordt aanbevolen. Ook een handschoentje om de hand en de vingers te beschermen is aan te raden. Goed materiaal, zoals de juiste goed passende schoenen en de juiste maat stick, draagt bij aan en meer gezonde belasting van het lichaam van de sporter.

Richtlijnen voor de wedstrijd of training

Blessurepreventie zou vanzelfsprekend moeten zijn, immers iedereen heeft meer plezier in hockey als je weet dat de kans op blessures klein is. Blessurepreventie neemt een belangrijke rol in maar kan nog verbeterd worden. Ook bij hockey geldt ‘een goed begin is het halve werk’. Hieronder tref je kort enkele tips, waarmee je de kans op een blessure verkleint. Gebruik deze tips zowel voor de training als voor de wedstrijd.

 

Algemene warming-up: laat de hockeyers rustig van start gaan met warmlopen en losmakende oefeningen;

Rekken: laat vervolgens rekoefeningen uitvoeren voor de verschillende spierengroepen;

Sportspecifieke warming-up: laat de spelers nu rustig inslaan en geef oefeningen met stick en bal maar zorg dat men in beweging blijft;

Zorg dat de hockeyers goed warm zijn voordat je aan het ‘echte werk’ begint. Met name bij koud weer is een goede warming-up essentieel!;

Sluit na het hockeyen af met een cooling-down. Dit is als het ware een omgekeerde warming-up. In plaats dat je de intensiteit opvoert, bouw je hem nu juist af.

 

Persoonlijke verzorging

Het mag vanzelfsprekend lijken dat hockeyers tijdens wedstrijden en trainingen geen sieraden dragen. Helaas blijkt dit toch niet vanzelfsprekend te zijn. Horloges, kettingen, armbanden, ringen, oorbellen en dergelijke dienen voor het spelen te worden afgedaan. Indien dat niet mogelijk blijkt te zijn, moeten ze worden afgeplakt met tape.

 
Quick Links

Agenda
19-11-2017 Thé Dansant!
22-11-2017 Informatie JJ van 3-tal naar 6
27-11-2017 Consultatie avond inzake stemr
27-11-2017 Trimmers Westland 3 - Zoeterme
Hele agenda
Hoofdsponsoren